12% meer tevreden huurders, daar doen we het voor!
Precies een jaar geleden ging SEGRO een samenwerking aan met VolkerWessels Vastgoedbeheer. Laatstgenoemde partij organiseert sindsdien het facility management voor de gehele portefeuille van SEGRO in Nederland. Dat doen ze goed, bewijst een recent tevredenheidsonderzoek onder huurders. ‘12% meer tevreden huurders, daar doen we het voor!’
SEGRO is een toonaangevende belegger en ontwikkelaar van logistiek en industrieel vastgoed. Dit van oorsprong Britse bedrijf is eigenaar van ca 230.000 m2 vastgoed in Nederland; overwegend distributiecentra. ‘Maar wat SEGRO echt bijzonder maakt, is hun aanpak en werkwijze,’ aldus Derk Burggraaff. Volgens deze Contractmanager bij VolkerWessels Vastgoedbeheer draait veel bij SEGRO daarin om persoonlijk contact en maximaal vertrouwen: ‘Ze geloven in ‘dicht bij de klant staan’ en investeren dus in vaste aanspreekpunten, zowel richting leveranciers als naar hun huurders.’ Derk ziet daar een duidelijke overeenkomst met VolkerWessels Vastgoedbeheer. ‘Ook bij ons is niet de schaalgrootte bepalend, maar de kwaliteit van de samenwerking. Als die op orde is, volgt meestal de rest.’
Ook bij ons is niet de schaalgrootte bepalend, maar de kwaliteit van de samenwerking.
Alsof het hun eigen gebouwen zijn
Heel vreemd was het daarom niet dat beide partijen elkaar vonden nadat SEGRO vorig jaar een tender had uitgeschreven voor het facility management van hun totale portefeuille in Nederland. Levi Brown, Manager, Property Management: ‘Wij zochten een partner die onze gebouwen beheert, alsof het hun eigen gebouwen zijn. Op die manier kom je bijna nooit tegenover elkaar te staan bij het maken van keuzes, en is er altijd sprake van een opbouwende en positieve samenwerking.’
24/7 realtime inzicht
Vanuit dit vertrekpunt heeft VolkerWessels Vastgoedbeheer in het afgelopen jaar onder andere een onderhoudsmanagementsysteem geïmplementeerd (Archibus), waarin allerlei data wordt bijgehouden, variërend van energieverbruik tot het aantal storingen van de installaties. Burggraaff: ‘Bijzonder is dat dit systeem niet alleen toegankelijk is voor SEGRO, maar ook voor al hun huurders. Op deze manier hebben zij ook 24/7 realtime inzicht in de prestaties van de installaties, onderhoudsdocumenten en inspectierapportages, maar ook in de adviezen die wij geven en eventuele maatregelen die we treffen.’
12% meer tevreden huurders
Mede hierdoor is niet alleen de doorlooptijd van storingen in veel gevallen korter geworden, maar wordt er ook meer gestuurd op duurzame verbeteringen. ‘En het belangrijkste: onze klanttevredenheid is flink toegenomen,’ vertelt Brown, die verwijst naar een recent tevredenheidsonderzoek. ‘In vergelijking tot 2020 zijn onze huurders 12% meer tevreden over de algemene dienstverlening van het bedrijf.’ Een indrukwekkend resultaat, dat ook het gevolg is van de manier waarop VolkerWessels Vastgoedbeheer invulling geeft aan hun rol. ‘Bij SEGRO hanteren we de term facility management steeds ruimer. En dus zijn we hier nu ook verantwoordelijk voor de glasbewassing en gevelreiniging van alle gebouwen, voor het groenbeheer, maar ook bijvoorbeeld voor het regelen van sneeuwschuivers, het strooien van zout bij gladheid en andere calamiteiten, ook in het weekend en de nacht.’